I skogen i Hedesunda "utom Älven"

Far min och Jag drog iväg till Hedesunda till Storskogen "utom Älven"
Det är trakter där det bott människor i många många århundraden.
 Där har dom levt av och brukat Jorden, skogen och Älven.
 Vi var vid Hadeberget vid den gamla Silvergruvan där man bröt malm
 och silver redan på 1500-talet...
Se vilka fina svampar som fanns i skogen!

Vi tog en fikapaus vid en gammal boplats som heter Baggbo. Jag minns att jag
 och Morfar åkte dit för nästan 40 år sedan och plockade krusbär som fanns på gården.
Husen fanns inte kvar då och enligt min pappa så tror han att dom revs på 1940-50 talet.

Men se här bredvid färstutrappen som inte blivit sopad på 60-70 år så växer fortfarande
pepparroten så troget och snällt upp varje år...


Jag gick omkring och fotograferade på den gamla igenvuxna gårdsplanen

En Jordkällare av bra kvalitet som håller än och det gamla Asken som viskar i vinden.
Den sattes kanske en gång som ett Vårdträd för gården.
    
och ett stort bestånd av Höstastrar växte bredvid trappan av sten. 
Den stora Granen den står inne i huset där det en gång stod.
 Det såg man på grundstenarna som fanns kvar.

Men det roligaste av allt det var att Plommonträdet som knappt syntes i ett
 jättesnår av syrenbuskar och annan sly. Längst upp i toppen flera meter upp
växte Plommon som vi ruskade ner. -Det var dom godaste Plommon jag nånsin ätit!!!

Jag undrar om det plommonträdet var satt från en kärna? Fanns det plantskolor på den tiden?
Plommonträdet kan ju vara över hundra år gammalt...
 Vi hittade också några fina Jättegoda äpplen det fanns inte många men dom var helt friska och fina
trots att äppelträdet såg ut som ett spökträd!

Plommonen som vi inte käkat upp har jag kokat lite Ostmarmelad med Mandel av. Några av dom tänkte jag ta med till Damernas Diversehandel...

Ha en fortsatt LJUVLIG September önskar Annika!  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0